Translitteratur på uppgång

20.11.2018

Idag den 20 november högtidlighålls internationella Transgender Day of Remembrance.

Vi har träffat bokaktuella författaren, skådespelaren och dramatikern Aleksa Lundberg för ett samtal om translitteratur: en genre på uppgång.

Den 15 november anordnade Författarförbundet en banbrytande kväll på sitt huvudkontor i Stockholm. Temat var den samtida svenska translitteraturen och gästade Författarnas Hus gjorde Ester Roxberg, författare, Fredrik Ekelund, författare och översättare - och så Aleksa Lundberg, som nyligen debuterat med den självbiografiska berättelsen Bögtjejen (Brombergs förlag).

- Nu börjar verkligen translitteraturen att blomstra, utbrister Aleksa när Författaren träffar henne.

Varför skrev du boken? I vilken mån skrev du den för dig själv, och i vilken mån för läsaren i en liknande situation?
- Den enkla sanningen är att jag fick frågan om jag ville skriva en självbiografi. Och vem vill inte göra det?, skrattar Aleksa.
- Jag har ett sådant där Jesuskomplex. Jag tänker att jag är sänd till världen för att frälsa människorna, som alla författare.

Som alla människor.
- Eller hur! Jag tror också det. Och jag har alltid tänkt att det är orättvist. Det som har hänt transpersoner, och tidigare, när jag först kom ut som bög och möttes av föraktet.

Aleksa säger att hon minns hur hon redan som liten noterade hur kvinnor blev tillsagda, ibland "nästan behandlade som barn":
- Jag har minnen av att det gör fysiskt ont i mig. Jag har alltid burit på den där känslan av orättvisa, och det har drivit mig i allt jag har gjort.

Läs hela intervjun med Aleksa Lundberg i Författarens julnummer, ute i mitten av december!

© 2017-18 Författaren.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång