Introvert som inte behöver blomma ut

09.04.2018

I Lisa Lundmarks Slangbellan-nominerade Haj-Jenny (Natur & Kultur 2017) får ett tyst barn vara sig själv. UPPDATERAD

UPPDATERING: Lisa Lundmark utsågs den 11 april till vinnare av årets Slangbellan. Grattis säger Författaren!

Vad betyder nomineringen för dig och ditt författarskap?- Det är jätteroligt att vara nominerad till Slangbellan, säger Lisa Lundmark till Författaren. Förhoppningsvis kan det leda till att boken når ut till fler läsare. Och att folk kan vilja läsa annat som jag skriver framöver. Nomineringen känns ju som en bra grund att stå på för framtida författande.

Vad gör att din bok sticker ut?
- Jag tycker inte att det är så vanligt att tysta introverta karaktärer får vara sådana från början till slutet i barnböcker, menar Lisa Lundmark. I Haj-Jenny har jag velat att den egenskapen är något positivt som hjälper barnet i hennes liv, i stället för ett hinder som ska överkommas. Så det sticker nog ut jämfört med hur sådana barn brukar gestaltas.

Skriver du på något nytt just nu?

- Jag skriver på flera olika saker. Ett bokmanus för ungdomar och ett annat för barn i samma ålder som Haj-Jennys målgrupp. Men inget som är färdigt och jag har ingen planerad utgivning på något i nuläget. Vi får se vad det blir av det, avslutar Lundmark.

© 2017-18 Författaren.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång