"Det är en ganska enkel girl-meets-girl-historia"

06.04.2018

Yrsa Walldén är nominerad till barn- och ungdomsbokspriset Slangbellan för sin debutbok Allt jag inte sa (Vox by Opal).

Vad betyder nomineringen för dig och ditt författarskap, Yrsa Walldén?
- Det är ett så otroligt fint erkännande. Jag tycker fortfarande det känns overkligt att folk faktiskt läser min bok så den här nomineringen känns verkligen som ett tecken på att det här ändå har gått ganska bra, säger Yrsa till Författaren.

Vad gör att din bok sticker ut?
- Den frågan tycker jag är så himla svår att svara på, för på många sätt så är det en ganska enkel girl-meets-girl-historia. Men jag tror jag skulle säga sättet den är skriven på, från ett jag till ett du, förklarar Yrsa.

- Som läsare kommer man väldigt nära huvudpersonen och hennes stormande känslor. Hon visar inte så mycket för andra men i hennes hjärta brinner det och jag har verkligen försökt förmedla att det kan hända så otroligt mycket inuti en människa fastän man inte alltid kan se det på utsidan.

Skriver du på något nytt just nu?
- I höst kommer min andra ungdomsbok, Flickvänsmaterial, ut på Vox by Opal. Den handlar om en tjej som precis har gått ut gymnasiet och är på väg ut i vuxenlivet. Men hon inser att hon fattas en av ungdomens viktigaste upplevelser; hon har aldrig varit kär.

- Hon bestämmer sig därför för att ägna sommaren efter studenten åt att försöka bli kär på riktigt. Hon får hjälp av sin bästis och börjar gå på massa dejter och gör verkligen allt hon kan för att hitta den där äkta tonårskärleken som känns som fyrverkerier i bröstet.

© 2017-18 Författaren.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång